Skip to the main content.

Arbetsmiljöplan - lagkravssäkrat, praktiskt, tydligt plan för en trygg arbetsmiljö

Vi hjälper företag att ta fram arbetsmiljöplaner som uppfyller kraven enligt AFS 1999:3 – oavsett bransch.

Om det finns särskilda risker eller många aktörer involverade ska en arbetsmiljöplan finnas – och vi ser till att den blir rätt från början.
Ni får en tydlig, praktisk och komplett plan som kan användas både före projektstart och under arbetets gång.
 

Kontakta oss

Våra kunder är gärna referenser

När behövs en arbetsmiljöplan – och hur kan vi hjälpa?



En arbetsmiljöplan krävs när arbetet innebär särskilda risker eller omfattar flera aktörer. Det kan gälla både projekt, processer eller återkommande arbetsmoment.
Vi hjälper er att identifiera om ni behöver en plan, och ser till att den uppfyller alla lagkrav – samtidigt som den blir ett användbart verktyg i arbetsmiljöarbetet.

 

Exempel på vad vi hjälper till med:

  • Bedömning av planbehov enligt AFS 1999:3

  • Identifiering av risker, skyddsåtgärder och ansvar

  • Strukturering av innehåll och format

  • Framtagning av färdig arbetsmiljöplan (mall eller skräddarsydd)

  • Integrering med ert Systematiska Arbetsmiljöarbete (SAM)

  • Utskriftsvänlig eller digital version för spridning

  • Rådgivning vid granskning eller inspektion

 

Vi ser till att arbetsmiljöplanen inte bara uppfyller lagkraven – utan faktiskt fungerar som ett aktivt stöd i ert dagliga arbetsmiljöarbete.

 

Kontakta oss

Systematiskt Arbetsmiljöarbete (SAM) – för en säker, hälsosam och produktiv arbetsmiljö

Ökad säkerhet och minskade risker

Genom att kartlägga och bedöma risker på arbetsplatsen kan ni vidta åtgärder för att eliminera eller minska dessa risker. Detta leder till en säkrare arbetsmiljö och minskar risken för arbetsrelaterade skador och sjukfrånvaro.

Förbättrad arbetsprestation

En god arbetsmiljö bidrar till ökad trivsel och engagemang bland medarbetare. När anställda känner sig trygga och bekväma på sin arbetsplats ökar deras motivation och produktivitet.

Attraktiv arbetsgivare

Ett systematiskt arbetsmiljöarbete visar att ni prioriterar era anställdas välmående och säkerhet. Detta uppfattas positivt av potentiella anställda och bidrar till att ni blir en mer attraktiv arbetsgivare på marknaden.

Ökad konkurrenskraft

Genom att förbättra arbetsmiljön och säkerställa en hälsosam arbetsplats kan ni minska kostnader relaterade till sjukfrånvaro och arbetsrelaterade skador. Detta bidrar i sin tur till en ökad konkurrenskraft för ert företag.

Enligt arbetsmiljölagen (AML) har arbetsgivaren ansvar för att säkerställa en god arbetsmiljö och att arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågor. 

Det innebär att arbetsgivaren ska vidta alla nödvändiga åtgärder för att förebygga att arbetstagare utsätts för ohälsa eller olycksfall samt att skapa en god arbetsmiljö i allmänhet.

Arbetsgivaren är också skyldig att samverka med arbetstagare och deras skyddsombud för att säkerställa en god arbetsmiljö. Om arbetsgivaren inte uppfyller dessa krav kan de bli föremål för sanktioner från Arbetsmiljöverket, såsom förelägganden, förbud eller böter.