Få hjälp med företagets personalhandbok

Personalhandbok


Har ni ingen personalhandbok i företaget, men funderar på att skaffa en? Det gör ni helt rätt i!

Det finns inget krav på att ha personalhandbok, men det finns många fördelar med att ha en: Med den undviker ni att onödiga diskussioner och misstag uppstår – och kan på så sätt spara både dyrbar tid och pengar. I personalhandboken kan ni nämligen samla svaren på just ert företags allra viktigaste frågor som de anställda på ett enkelt sätt kan komma åt. Smart va?

Genom att ha en tydlig och lättillgänglig handbok, fylld med företagets rutiner och riktlinjer, kan alla i företaget enkelt se vad det är som gäller inom olika områden och i olika frågor.

Det finns inget krav på att ha personalhandbok, men det finns många fördelar med att ha en

I handboken kan ni få plats med allt som är viktigt för era anställda att veta om företaget, helt enkelt. Här kan ni exempelvis samla gemensamma mål för företaget och vilka värderingar och policys som gäller. Vilka rutiner som gäller kring semester och andra ledigheter och vid tjänsteresor är typiska exempel på rutinbeskrivningar som är bra att ha med i handboken.

I personalhandboken kan ni exempelvis samla:
✓ Gemensamma mål för företaget
✓ Värderingar och policys
✓ Rutinbeskrivningar

Här kan ni tydligt presentera vad som gäller kring löner, ersättningar, förmåner och alla andra praktiska ting som hör till själva anställningen, som exempelvis aktuella kollektivavtal. Här kan ni också presentera interna styrdokument och riktlinjer för hur ni arbetar med lagstadgade frågor som rör arbetsmiljö, diskriminering och jämställdhet.

Med en väl genomarbetad personalhandbok bäddar ni för att personalfrågorna på företaget hanteras på ett konsekvent sätt.

Saknar ni personalhandbok på företaget? Då är det hög tid att skaffa en. Tycker du att det känns krångligt? Lugn, vi på Lön&HR Bolaget hjälper dig! Kontakta oss så hjälper vi er att skapa en digital personalhandbok som passar just er verksamhet och era önskemål.